Hoe werkt dry needling?

Ongeveer 80% van de mensen heeft weleens last van musculoskeletale pijn. Musculoskeletale pijn is een pijn vanuit de spieren, pezen, botten en gewrichten. Denk bijvoorbeeld aan pijn na een spierscheuring, of pijnklachten als gevolg van arthrose aan de gewrichten. In deze blog gaan we in op een chronische variant van musculoskeletale pijn: het myofasciaal pijnsyndroom. Een chronische pijn waarbij triggerpoints (ook wel spierknopen) verantwoordelijk zijn voor de pijnklachten. We bespreken de oorzaak, de rol van dry needling en staan stil bij het volledige behandeltraject.

Wat zijn triggerpoints?

Het myofasciaal pijnsyndroom is een chronische pijn die voorkomt in spieren, peesplaten en de zachte weefsels. Een typisch kenmerk ervan is de myofasciale triggerpoint. Een triggerpoint noemen we ook wel een spierknoop en is een plek in de spier die pijn en stijfheid kan veroorzaken. De oorzaak van triggerpoints is niet volledig begrepen, een theorie is dat door stimulatie van bepaalde zenuwtakjes er chemische stoffen vrijkomen die een stormloop van processen activeren, zoals het stimuleren van pijn, lokale zwelling, vernauwing van de kleine bloedvaten, enzovoorts.
De typische pijn die hierdoor wordt veroorzaakt is een regionale pijn, welke diep, dof, zeurend van aard is. De pijn kan ook uitstralen en bijvoorbeeld vanuit de bil, over het bovenbeen naar de kuit toe lopen. Daarnaast rapporteren mensen vaak een verminderde beweeglijkheid, of stijf gevoel.

Wat veroorzaakt triggerpoints?

We zien deze klachten veelvuldig bij mensen die langdurig in een statische houding werken: op kantoor, in productieberoepen, de zorg, maar ook in atleten die als gevolg van de hoge belasting op hun spieren en pezen deze reactie activeren. De risicofactoren lopen sterk uiteen, maar acute spierblessures en constante stress op de spieren zijn belangrijk, mentale stress, oververmoeidheid en onvoldoende slaap dragen ook bij. Verder kunnen hormonale veranderingen, snel afkoelen van de spieren, virusinfecties en lokale biomechanische factoren (verkeerde techniek/ niet optimaal bewegen) een rol spelen.

Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode waarbij een dunne, kleine naald in de spier wordt geprikt. De naald is dermate dun, dat het door de huid prikken geen pijnreactie geeft. Door de naald in een triggerpoint te brengen dooft deze uit en dit resulteert in minder pijn, meer beweeglijkheid en toegenomen prestatie (bijvoorbeeld bij sportactiviteiten). De naam dry needling zegt het al: droge naald. Dit betekent dat er geen vloeistof, of medicatie wordt ingespoten. Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dry needling effectiever is voor het verminderen van pijn, dan andere technieken zonder naalden. Zo zijn er onder andere positieve resultaten gevonden bij hoofdpijn, nek, schouder-, rug-, heup- en beenklachten.

Het behandeltraject

Bij Het Fysiolab is het onze visie om verder te kijken dan enkel de pijn die je vandaag voelt, maar te werken aan een lange termijn oplossing. Dry needling is effectief in het verminderen van de klachten op de korte termijn, maar het lost de oorzaak niet volledig op. Het is altijd van belang om te bepalen wat in jouw geval de klachten veroorzaakt. Ligt dat op het fysieke vlak: techniek van je bewegingen tijdens sportactiviteiten, het langdurig werken/zitten/staan in een bepaalde houding, of is er sprake van een mentale component? Die factoren zijn belangrijk bij het verminderen van klachten op de lange termijn. Een combinatie met het managen van belasting (load management), oefeningen om bepaalde spieren te versterken, of de techniek te verbeteren, of zelfs oefeningen gericht op het verminderen van stress kunnen onderdeel zijn van het behandeltraject.

Heb je vragen over musculoskeletale pijn, dry needling, of wil je een afspraak maken? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer blogs

nekklachten en hoofdpijn

Nekklachten en hoofdpijn

Nek-, schouder- en hoofdpijn zijn veelvoorkomende klachten. Een rondje Google levert al snel veel (des-)informatie op over de oorzaken en de oplossingen. In deze blog

Het Fysiolab

Afspraken kunnen gepland worden van maandag t/m zaterdag. Het Fysiolab is in Nijmegen gevestigd binnen het Sportmedisch Centrum HAN SENECA.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief