Hoe werkt dry needling?

Ongeveer 80% van alle mensen heeft weleens last van musculoskeletale pijn (pijn aan spieren, pezen, etc.). Fybromyalgie is een bekende oorzaak van deze pijn, maar ook het myofasciaal pijndroom kan dit veroorzaken. Bij dit laatste, het myofasciaal pijnsyndroom, zijn triggerpoints (spierknopen) een boosdoener. Deze triggerpoints zijn te vinden in strakke, pijnlijke, banden gelegen in een spier en kunnen leiden tot pijn, verminderde beweeglijkheid en afgenomen functie. De pijn kan in de spier zelf gelegen zijn, of zelfs uitstralen: denk aan hoofdpijn vanuit de nek, of pijn vanuit de bil met uitstraling in het been.

dry needling

Oorzaak triggerpoints

De oorzaak van myofasciale triggerpoints is nog niet helemaal bekend. Een relevante theorie is dat de oorzaak mogelijk ligt aan een ‘energiecrisis’ in de spier, waarbij de vraag naar energie groter is dan die de spier kan leveren. Dit leidt tot vermoeidheid waardoor een deel van de spier als het ware in de kramp schiet en niet meer ontspant. Houding, overbelasting van spieren door arbeid of sport zijn mogelijke oorzaken van deze triggerpoints.
Diverse technieken worden verondersteld effectief te zijn voor het oplossen van deze triggerpoints.

Dry needling behandeling

Zo zijn triggerpointrollen, -ballen en andere hulpmiddelen populair geworden. Daarnaast heeft de fysiotherapeut een ander wapen: dry needling. Hierbij wordt een dunne, kleine naald in de spier geprikt. Door het aanprikken van een triggerpoint dooft deze uit en dit resulteert in minder pijn, meer beweeglijkheid en toegenomen prestatie (bijvoorbeeld bij sportactiviteiten). De naam dry needling zegt het al: droge naald. Dit betekent dat er geen vloeistof, of medicatie wordt ingespoten.

Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dry needling effectiever is voor het verminderen van pijn, dan andere technieken zonder naalden. Zo zijn er onder andere positieve resultaten gevonden bij hoofdpijn, nek-, schouder-, rug-, heup- en beenklachten. Een tweede stap die altijd van belang is, is te beoordelen waarom deze triggerpoints ontstaan. Triggerpoints zijn een normale reactie op hard werken, of sporten en dus niet erg of schadelijk. Een zwakke spier kan het ontstaan echter versterken, hier is het belangrijk ook te werken aan het versterken van de betreffende spier.

Heb je vragen over dry needling, of klachten waarbij dry needling je mogelijk kan helpen? Neem dan contact op met Het Fysiolab.