Slaapproblematiek

We weten het allemaal: slaap is ontzettend belangrijk voor ons. Maar helaas heeft 40% van de Nederlanders wel eens slaapklachten en zelfs 25% heeft last van een slaapstoornis. We slapen allemaal wel eens een nachtje niet goed en dat is helemaal niet erg. Maar als je structureel niet goed slaapt kan dit gevolgen hebben voor je gezondheid en, de reden waarom wij aandacht hebben voor slaap, grote gevolgen voor het herstelvermogen van je lichaam. Het kan dus zo zijn dat je niet herstelt van een blessure of klacht omdat je niet voldoende slaapt of de kwaliteit van je slaap onvoldoende is.

slaapproblematiek Nijmegen

De gezondheidsvoordelen van goed slapen zijn:

  • Herstel van het lichaam
  • Verbetering van sportprestaties
  • Een goed gewicht door hormonale regulatie
  • Meer ontspanning door o.a. minder stress
  • Het onderhouden van je immuunsysteem
  • Het verwijderen van afvalstoffen in het lichaam
  • Het bevorderen van leren en geheugen
  • Het bevorderen van emotionele verwerking

Tijdens je slaap maakt je lichaam nieuwe cellen en collageen aan waardoor je lichaam kan herstellen. Dit kan zijn het herstellen na een blessure, een operatie of bijvoorbeeld na intensieve lichamelijke inspanning. Als je niet slaapt, zal je lichaam ook niet kunnen herstellen. Een goed herstel gebeurt echt alleen tijdens je slaap. Daarnaast helpt een goede nachtrust voor het bevorderen van je reactiesnelheid en concentratie wat bij draagt aan het verbeteren van sportprestaties. Ook zorgen verschillende hormonen die tijdens je slaap vrijkomen ervoor dat je beter kan ontspannen, minder snel ziek wordt en je op een gezond gewicht blijft. Naast de hormonale regulatie die in balans blijft bij een goede nachtrust heb je ook voldoende energie gedurende de dag waardoor je minder de neiging hebt om deze energie bij te eten als je je vermoeid voelt. 

Behandeling voor slaapproblematiek

Bij Het Fysiolab kunnen we helpen bij milde slaapproblematiek. Denk hierbij aan moeilijk kunnen inslapen of doorslapen, te weinig slapen of onrustig slapen. Ook wel insomnie genoemd. We beginnen met een screening om te bepalen of je bij ons op de juiste plek bent. Mochten er grotere slaapproblemen naar voren komen zoals trauma’s of slaapapneu dan sturen we je door naar een psycholoog of slaapcentrum. 

Tijdens de intake nemen we een vragenlijst af en worden er verdiepende vragen gesteld. Aan de hand hiervan geven we je advies, voorlichting over slaap en opdrachten voor thuis. De pijlers die hierbij aanbod komen zijn:

  • Inzicht krijgen in jezelf en je slaapgewoontes
  • Leefstijl en omgeving aanpassen
  • Leren omgaan met stress en leren ontspannen
  • Slaapgewoonten en -gedrag veranderen
  • Cognities (hoe jij over slaap denkt) onderzoeken