4 tips bij lage rugklachten

De cijfers liegen er niet om: tot 90% van de volwassenen krijgt ooit in zijn of haar leven een periode met lage rugpijn. Jaarlijks heeft ongeveer 20% last van pijn in de onderrug. Hiermee is het een groot gezondheidsprobleem, is het een belangrijke reden voor ziekteverzuim en heeft het grote economische gevolgen. Alle kosten bij elkaar opgeteld heeft lage rugpijn ons als samenleving in 2007 ongeveer 3,5 miljard euro gekost. In deze blog zullen we uitleg geven over lage rugpijn en een aantal adviezen meegeven wat te doen als je lage rugpijn hebt.

tips lage rugklachten

Wat zijn lage rugklachten?

Lage rugpijn wordt onderverdeeld in twee categorieën: specifieke en aspecifieke lage rugpijn. Specifieke lage rugpijn heeft een specifieke lichamelijke oorzaak waarvoor aanvullende diagnostiek noodzakelijk is, ongeveer 10% van alle lage rugpijn is dat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hernia, of een kanaalstenose. De overige 90% noemen we aspecifieke lage rugpijn: dit is een pijn tussen de onderste ribben en de bilplooi, soms met uitstraling in het been, maar zonder specifieke lichamelijke oorzaak. Aanvullend onderzoek laat geen afwijkingen zien; wat betekent dat alle spieren, pezen, tussenwervelschijven, etc. niet beschadigd zijn. Het eerste belangrijke punt dat hier gemaakt moet worden is dat pijn dus niet gelijk staat aan schade. We kunnen pijn hebben, zonder dat er iets kapot is. Bij 60% van alle mensen ontstaat de pijn in de lage rug spontaan, bijvoorbeeld na bukken of tillen. Gelukkig herstelt 75 – 90% van de mensen binnen 4 – 6 weken spontaan. 

De volgende 4 tips hebben betrekking tot aspecifieke lage rugpijn

Mocht je zelf twijfelen, neem dan altijd contact op met een fysiotherapeut voor een beoordeling.

 

Tip 1
Er is geen schade in de lage rug. Dit betekent dat bewegen het niet erger zal maken én dat absolute rust houden (in bed gaan liggen) ook niet aan te bevelen is (er is immers niks kapot). Mocht de pijn dusdanig zijn dat dit wel moet, probeer dan binnen 48 uur weer het bewegen op te pakken.

Sport je zelf erg veel, mogelijk dat iets minder doen dan wel verstandig is. Echter, blijf in beweging. Bewegen zorgt voor afgifte van chemische stofjes welke pijn dempend kunnen werken, probeer dus iets te doen wat geen pijn geeft.

Tip 2
Angst, depressieve gevoelens, stress en dergelijke kunnen een negatieve invloed hebben op het herstel. Indien stress of angst meespeelt, dan is het aan te bevelen om dit niet weg te drukken, maar ook voor deze aspecten goede hulp te zoeken.

Helaas kan het moeilijk zijn om na een zoektocht op Google goede, feitelijke informatie te vinden over lage rugpijn. De kans is groot dat er verkeerde informatie wordt gevonden welke niet op waarheden berust. De angst die veel van zulke berichten teweegbrengen kan negatief werken. Ditzelfde geld voor ‘goedbedoelde’ adviezen van anderen. Mocht je meer willen weten over het ontstaan van lage rugpijn, ga dan bij voorkeur naar een huisarts of fysiotherapeut.

Tip 3
Een slechte houding bestaat niet. Punt.

Mocht je pijn ervaren in een bepaalde houding, dan is dit de manier van het lichaam om aan te geven dat je iets moet veranderen. Een voorbeeld: je hangt helemaal onderuit op de bank. Na 30 minuten begint je onderrug te zeuren. Is deze houding dan verkeerd? Nee, maar het lichaam zegt nu wel dat het tijd wordt om je houding aan te passen, ga iets anders doen. Ga anders zitten, of beter nog: beweeg. Op kantoor hetzelfde: loop even naar de printer, de koffieautomaat, de wc, om het even, maar zit niet de hele dag stil.

Tip 4
Zoals de cijfers laten zien krijgt bijna iedereen ooit last van lage rugpijn. Ook atleten krijgen er last van, ondanks het feit dat zij (soms) enorm veel sporten en trainen. Sporten kan daarentegen wel verstandig zijn. Een goed oefenprogramma met stabiliteitsoefeningen, ‘core stability’ oefeningen en krachtoefeningen kan de kans op lage rugpijn sterk verlagen. 

Op Instagram posten wij zo af en toe een oefening, bekijk deze en volg ons om niks te missen. Daarnaast kunnen wij bij lage rugpijn, preventie van lage rugpijn, of indien je je sportprestatie wilt verbeteren advies en ondersteuning bieden. Maak een afspraak en we zien je snel.

Het Fysiolab

Afspraken kunnen gepland worden van maandag t/m zaterdag. Het Fysiolab is gevestigd in HAN SENECA.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief